Seiten

Freitag, 9. Dezember 2016

No Poo ägg shampoo

No Poo ägg shampoo

Jag har rakt hår som blir fort fettig.  Med vanlig shampoo var dem färska i en dag och nästa dag, behövda jag redan sätta i hästsvans.
Började med no poo 2012, först testade jag enbart vatten, men det gick ju åt skogen. Sedan tvättade jag rätt länge med bikarbonat tills jag hittade det här ägg shampoo för mitt fettiga hår.
Dessutom har jag fått grått hår men orkar inte just nu att färga håret med henna, då detta ta 2 dagar för mig.  Därför gör jag min sköljning så där. Se nedan.

Ingredienser för hårtvätt för långt (fettig) hår:
4 helg ägg
1 äggvita
1 MS bikarbonat
2 MS fastare honung
Stort klunk brandy (brukar har en från en tysk discounter) (kan funkar med citronjuice eventuellt istället för brandy)

Dessutom behöver du en bunke där ditt huvud passar i, en 5 liters påse (mitt huvud passar i den), en gammal handduk som du kan hänga över axlarna. Kladdar jätte, jätte mycket.

Äggen lägger jag alltid ca 10 tim innan jag ska tvättar håret ut från kylskåpet., annars känns det lite för kallt på huvudet.
 Ta en bunke där ditt huvud passar i. Blanda äggen, bikarbonat och honung med stavmixer sedan kommer brandyn i och mixa igen lite till.
Jag borstar mitt hår genom med min svinborste med huvudet neråt. Min bunke med äggblandningen står i mitten av mitt badkar och jag står sidled fram för badkaret. Sedan doppa jag mitt hår och huvudet när i äggblandningen och fördela allt väl i hela håret, massare lite in i hårfästet. Sedan ta jag min 5 liters påse som ligger bredvid mig och sätta på hela mitt huvud. Reser mig, sätter snabbt handduken över axlarna och låter dra det i 30-60 minuter. Det rinner mycket över ansiktet. Så jag måste torka mycket upp.
Efter tiden ta jag bort påsen från huvudet över badkaret, gnugga lite extra i längderna, och sköljer mycket, mycket väl ut med svalt vatten. Sedan kommer sköljningen.

Ingredienser för sköljning:
Koka upp 1 Liter vatten
2 tepåsar pepparmint te
2 MS Salvia
2 MS Rosmarin
Saft från 1 Citron (använd gärna en fin sil)

Sköljningen måste vara sval när ni vill använde den!
Jag kippar min sköljning igen i samma bunke som jag använde för äggblandning (tvätta genom den i mellan) Doppar mitt hår, efter jag har sköljd håret väl, i bunken och låter det sitta i 2 minuter. (Är hela tiden över badkaret). Detta sköljer jag nu också ut med svalt vatten.

Hoppas ni förstår lite, jag brukar skriva lite bättre på Tyska ;-)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen